Labels

donderdag 15 oktober 2015

De Bozbezbozzel (in samenwerking met Laura Koedam)

De derde opdracht van beeldend was de Bozbezbozzel.

Ik heb deze opdracht samen met Laura Koedam gemaakt.

Voor deze opdracht moesten plaatjes opzoeken van dieren om hiermee een nieuw mythologisch wezen bedenken. Niet alleen moesten we het wezen een naam geven maar ook eigenschappen. De eigenschappen van ons wezen zijn: Hij is een bodembewoner en kan zich snel voortbewegen door zijn aerodynamische lichaam. Wij wilden hem Tim noemen, maar Gerard gaf aan dat deze naam niet echt aansloot bij zijn eigenschappen. Vandaar dat wij tot de naam kwamen: Tim de Krokodilliraptor. Wij hebben voor de volgende dieren gekozen als standaard voor ons mythologisch wezen: een vis, een krokodil en een slang.



Hieronder zullen wij de componenten van het reflectieformulier aanhalen en de beschrijving eronder zetten.

Betekenis:
Wij hebben de drie dieren gebruikt als voorbeeld en hebben overlegd welk onderdeel van welk dier geschikt zou zijn voor het maken van een mythologisch wezen. Hiervoor hebben wij gekozen voor de kop van een vis, het lichaam van een krokodil en de staart van een slang. Dit staat duidelijk aangegeven op de schets van ons mythologisch wezen. Laura was niet zo gefascineerd met mythologische wezens, maar was wel bekend met het onderwerp uit de verhalen van Harry Potter.
Ikzelf ben wel gefascineerd met mythologische wezens en vind ook dat ze mooi mogen zijn maar zeker ook angstaanjagend en zelfs lelijk. Hierdoor kwamen we uit op het ontwerp van een dier wat mooi en slank kon zijn maar ook voor een gedeelte best lelijk kon zijn.

Vorm:
Voor de opdracht moesten we het wezen in driedimensionale vorm weergeven. Dit hebben wij bereikt door sommige onderdelen zoals de platen van het lichaam dubbel te maken en daarmee breedte en hoogte te verwerken in het wezen. Verder hebben wij lengte verwerkt in ons wezen door de ringen karton van de staart in elkaar te steken en zo een realistisch lijkende staart te creëren. Daarnaast mochten we in deze opdracht geen lijm of plak gebruiken, als reactie hierop hebben wij ervoor gekozen om het karton in elkaar te steken met verschillende technieken. Voor de staart hebben wij het karton ingesneden om met zichzelf te verbinden en er een cirkel van te kunnen maken. Deze ringen zijn ook weer ingesneden om ze aan elkaar te kunnen verbinden. Voor het lichaam hebben wij aan de onderkant er strepen uitgesneden zodat daar weer de basis van de voeten in konden steken. door zorgde voor de nodige stevigheid en creëerde dus ook de benodigde driedimensionale vorm.
De laatste eis die was gesteld aan de Bozbezbozzel was dat we een duidelijke huis moesten maken. Dit hebben we gedaan door driehoekige schubben te maken die uitsteken, hierdoor zijn ze duidelijk te zien.

Materie:
De schets is gemaakt met potlood. Het lichaam is gemaakt van grijs karton. Voor de staart en de huid hebben we gekozen om met zwart en wit karton te werken.  Voor het insnijden hebben we gebruik gemaakt van een stanleymes en een plaat om op te snijden langs een liniaal. We vonden het erg leuk en uitdagend om met het karton te werken. Het lastige was om mooie ronde vormen te maken met dit materiaal. We hadden graag met lijm of plak willen werken zodat we een nog mooier product hadden kunnen maken.

Beschouwing:
Als inspiratie kregen we van Gerard Braakhuis een presentatie over welke mythische wezens er bestaan. Deze presentatie met het technisch voorbeeld van Gerard gaf ons inspiratie over welke technieken we konden gebruiken voor het presenteren van de uitstraling van ons wezen en hoe wij dat konden weergeven. De slangenstaart laat zien dat hij zich snel onder water kan bewegen. Aan de poten kun je zien dat het een bodembewoner is en de vissenkop laat zien dat het wezen onder water leeft. (Bestaan ze nou werkelijk of niet?) De inspiratie voor ons wezen kwam uit een foto van een vis, een krokodil en een slang.

Werkwijze:
Ik heb zelf in het verleden wel met karton gewerkt en ook met stanleymessen, maar heb nog nooit deze technieken toegepast op het materiaal. Laura heeft al eens eerder met karton gewerkt en een van de technieken, namelijk de inschuif-techniek tijdens tijdens handvaardigheid op de middelbare school. Het was lastig om de technieken zo te combineren dat ons wezen als een geheel in elkaar zou blijven.

Onderzoek:

We zijn begonnen met het opschrijven van eigenschappen en ons wezen een naam te geven. Daarna hebben we een schets gemaakt van hoe ons wezen er uit zou komen te zien en welk dier inspiratie was voor welk gedeelte van het wezen.
We hebben gebruik gemaakt van: 
een snijplaat, om op te snijden. 
een stanleymes, om het grove/dikke karton mee te snijden.
 een afbreekmes, voor de dunnere stukken karton en het fijnere/kleinere werk.
 een liniaal, om veilig langs te snijden en voor rechte lijnen.
Ter voorbereiding van de staart en de huid hebben we een aantal stroken karton van dezelfde dikte en afmetingen in zwart en wit gesneden. Dit vormde de basis voor de ringen van de staart en de delen van de huid.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het insnijden van het karton om de ringen te vormen. We hebben de ringen eerst 1 voor 1 gemaakt, de ringen aan de basis van de staart zijn net iets groter dan de ringen aan het einde hiervan. Pas daarna hebben we ze aan elkaar verbonden zodat er een lange staart ontstond. 
 Voor de punt van de staart hebben we gekozen voor een kruisvormig einde. Dit eindstuk moet laten zien dat het wezen hiermee zich snel en makkelijk kan voortbewegen onder water. De afwisseling van kleuren is om te laten zien dat de staart uit onderling verbonden ringen bestaat.
 Hier zie je de staart compleet. De vorm hebben we alvast aangegeven om te laten zien dat het wezen op zijn poten staat, maar de staart zeker belangrijk is voor de aerodynamische eigenschappen van het wezen.
 Op deze foto zie je een van de platen van het lichaam en de kop die er aan vast zit. Aan de vorm van deze plaat kun je zien dat het wezen het hoofd van een vis heeft. Later laten wij zien hoe we aangeven dat het lichaam van een krokodil erin is verwerkt Platen gebruiken was een eis aan de vorm van het lichaam. Dit dikke karton hebben we gebruikt als stevige basis voor ons wezen.
 Om de vereiste diepte aan te geven in ons wezen hebben we ervoor gekozen om twee platen te gebruiken voor de basis van het lichaam. 
 Hier is al duidelijk weergegeven dat wij schubben hebben gebruikt om te laten zien wat voor huid ons wezen heeft. De huid heeft opstaande stekels als schubben waardoor deze ruw aanvoelt. De poten verbinden de twee platen van het lichaam waarmee een stevige basis is gemaakt.
 Hier zie je duidelijk dat het wezen poten heeft, dit hebben we gedaan om duidelijk te maken dat het een bodembewoner is. Een krokodil heeft ook dit soort poten. De vissenkop wordt hier weer duidelijker het gebruik van de driedimensionale vorm en het toevoegen van de ogen.
 De staart komt vast te zitten aan de achterkant van het lichaam. Hier stopt het lichaam van de krokodil en begint de slangenstaart. Een krokodillenstaart is namelijk net zo ruw en schubbig als zijn lichaam is, de staart van een slang is daarentegen glad.
 Nu is de krokodilliraptor compleet!
Zijn staart laat nu echt zien dat hij zich snel kan bewegen onder water, deze is namelijk groot, lang en krachtig.
Aangenaam, dit is Tim de Krokodilliraptor.

Ikzelf was heel erg blij met hoe de staart uiteindelijk vorm heeft gekregen, dit bleek een aardige uitdaging te zijn voor mij. Omdat de staart eruit ziet alsof hij kan bewegen en zeer krachtig is.
Laura vindt de uitkomst van het mythologisch wezen zeer geslaagd en dat de schubben goed gelukt zijn, omdat je voelt hoe ruw de huid is. Het koste namelijk veel werk om al die driehoekjes uit te snijden en ze vervolgens om te buigen.

Er waren echter een paar punten ie beter konden. Als eerste de mond, we hebben namelijk niet een manier gevonden om de mond af te kunnen sluiten. Dit had de kop er beter uit kunnen laten zien. Tevens hadden we de vorm van het lichaam beter moeten laten aansluiten op de vorm en grootte van de staart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten