Labels

donderdag 29 oktober 2015

Een Luisteropdracht

De tweede opdracht voor muziek is om een luisteropdracht te maken voor de bovenbouw op basis van het stappenplan op bladzijde 137 van het boek Nieuw geluid. Ik heb gekozen voor een coöperatieve klassikale werkvorm, namelijk de klas werkt in groepjes en er wordt klassikaal nabesproken hierdoor kunnen de kinderen van elkaar leren.

Het muziekstuk dat ik gebruik voor de luisteropdrachten is: Ride of the Valkyries van Richard Wagner.

Voor de introductie kom ik verkleed als Richard Wagner de klas binnen. De kinderen mogen gaan raden wie ik ben of misschien beter wat voor persoon in de muziekwereld ik ben. Als een kind het raad vraag ik: wat doet een componist? Welke componisten ken je? Mochten de kinderen neit hebben geraden wie/wat ik ben dan vertel wie ik ben en dat we naar een muziekstuk van 'mij' gaan luisteren aan de hand van een aantal luistervragen.

Voor we gaan luisteren deel ik de klas in drie groepen, iedere groep krijgt een eigen vraag. Hier zou ik dus eventueel de kinderen kunnen vragen welke opdracht ze het leukst vinden, dan mogen ze die opdracht gaan uitvoeren. Let hierbij op dat de kinderen duidelijk word gemaakt dat alle keuzes goed zijn. Elke groep krijgt een vraag die op een ander aspect van het KVB-model. Voor ik de opdrachten aan de groepen geef leg ik uit dat ze tijdens het luisteren eerst zelf hun observaties moeten opschrijven Hierna zal ik de luisteropdracht per groep weergeven en toelichten.

Groep 1: Welke instrumenten hoor je?
Bij deze luisteropdracht komt het component klank aanbod van het KVB-model. De kinderen luisteren zelfstandig naar het muziekstuk en noteren de gehoorde instrumenten daarna gaan ze samen met hun groepje overleggen en maken ze samen een totale lijst van alle die ze samen hebben gehoord. Dit stimuleert de analytische luisterstijl bij de kinderen en leren ze wat voor geluid bepaalde instrumenten maken.

Groep 2: Uit hoeveel delen bestaat het muziekstuk?
Bij deze luisteropdracht komt het component vorm aanbod van het KVB-model. De kinderen luisteren zelfstandig naar het muziekstuk en noteren met een lettersysteem uit hoeveel delen het muziekstuk bestaat hierna gaan ze samen met hun groepje overleggen uit hoeveel delen het muziek stuk bestaat en dit noteren op een groot blad. Ook deze opdracht stimuleert de analytische luisterstijl bij de kinderen.

Groep 3: Wat voor verhaal zie je voor je bij dit muziekstuk?
Bij deze luisteropdracht komt het component betekenis aanbod van het KVB-model. De kinderen gaan terwijl ze naar het muziekstuk luisteren zich bewegen naar de muziek, oftewel ze reageren motorisch op muziek. Deze groep mag vooraan de klas komen staan en gaan zelf bewegen op de muziek, als ze willen mogen ze samen dezelfde beweging maken. Dit stimuleert de analytische en motorische luisterstijlen bij de kinderen.

Voor de nabespreking mogen groepen 1 en 2 hun resultaten voor de klas presenteren. Hierbij legt groep 1 uit hoe ze samen zijn uitgekomen op de totale lijst met instrumenten die ze samen hebben gehoord. Groep 2 presenteert een blad met waar op staat uit hoeveel delen zij gehoord hebben dat het muziekstuk bestaat en leggen uit hoe ze tot die conclusie zijn gekomen. Groep 3 heeft natuurlijk al zijn danskunsten laten zien voor de klas maar mogen dit nogmaals doen onder begeleiding van de muziek indien de groep dat graag zou willen.
Voor de afsluiting gaan we met de hele klas praten over de les. Ik stel vragen aan de hele klas en de kinderen mogen individueel reageren als ze dat willen. De vragen zijn:

  • Wat vond je moeilijk?
  • Wat vond je leuk?
  • Waar had je moeite mee?
Als laatste mogen ze zelf nog vragen opperen als ze willen weten of klasgenoten misschien ook iets hadden ervaren net zoals zijzelf.

Ik heb mijn een vriendin naar de opdracht laten kijken. hieruit kwam de volgende feedback: Misschien is het fijner voor de kinderen als je ze een keuze geeft om te kiezen in welk groepje ze willen, dus welke opdracht ze willen gaan doen. Deze feedback heb ik verwerkt en daardoor de opdracht aangepast.

Bronnen:
1: Roeland Vrolijk, (2013). Nieuw Geluid. Groningen/Houten: Noordhoff Uitgevers.
2: TheWickedNorth. (2008, 20 november). "Richard Wagner: Ride of the Valkyries" [Videobestand]. Geraadpleegd op 29 oktober 2015, van https://www.youtube.com/watch?v=GGU1P6lBW6Q

2 opmerkingen:

  1. Het bericht ziet er overzichtelijk en netjes uit. Het is goed uitgewerkt en duidelijk wat je wil doen. Ik wil je Richard Wagner de klas zien binnen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Laura,

      Dankjewel voor je ontzettend positieve feedback!
      Ik zal je een foto sturen als ik het zal gaan doen.

      Met vriendelijke groet,
      Tony van Veen

      Verwijderen