Labels

donderdag 22 oktober 2015

Een grafische partituur

De eerste opdracht voor Muziek is om een grafische partituur te maken.
Een grafische partituur is een vorm van muzieknotatie die niet gebruik maakt van noten, maar afbeeldingen of tekens. Deze vorm van muzieknotatie kun je gebruiken om kinderen zelf een muzikale betekenis te leren geven aan afbeeldingen en tekens of ze een deel van een lied aan te leren die misschien erg ingewikkeld in elkaar zit. Voor mijn grafische partituur heb ik gebruikt gemaakt van tekens, hierdoor kunnen de kinderen zelf verzinnen wat voor geluid ze willen koppelen aan elk teken. Hieronder heb ik mijn grafische partituur weergegeven met een foto.


Deze grafische partituur voldoet aan het KVB-model. De verschillende soorten tekens geven aan dat er variatie en contrast zijn. De verschillende hoogtes van de tekens geven aan dat er een hoogte verschil is tussen de tekens. Dat er telkens een interval is de tekens in laat zien dat er een bepaald ritme hoort bij de groepen tekens. Juist omdat ik gebruik heb gemaakt van tekens kunnen de kinderen zelf geluidsassociaties maken bij de verschillende tekens.

Als les voor stemoefeningen zou ik de klas verdelen in vijf groepjes genummerd een tot en met vijf. Ieder groepje krijgt een kopie van de grafische partituur en zal in overleg vijf minuten de tijd krijgen om geluiden te verzinnen bij de tekens. Daarna krijgen de groepjes nog eens vijf minuten om hun reeks geluiden te oefenen als groepje. Als alle groepjes hebben geoefend gaan we een muziekstuk maken waarin we de vijf regels van de groepjes gebruiken. Ik wijs elk groepje op hun beurt aan zodra ze mogen beginnen en zo krijgen we een presentatie van het muziekstuk van de klas.

2 opmerkingen:

  1. Dag meester Tony,
    Wat een leuk idee zeg, een zelfgemaakte grafische partituur! Ik lees dat jij goed hebt nagedacht over waarom jij gebruik gemaakt hebt van tekens in jouw grafische partituur. Kinderen mogen van jouw zelf geluiden gaan verzinnen en ik denk dat kinderen dat erg leuk gaan vinden. Je hebt een korte grafische partituur gemaakt en je zegt zelf dat hij aan het KVB-model voldoet. Wat ik goed vind is dat je een duidelijk ritme gebruikt. Ik zie een hoogte, sterkte maar ik zie ook variatie en contrast en de rest. Daarom sluit ik mij bij jou aan dat de grafische partituur voldoet aan het KVB- model. Is er naast jouw betekenis om alleen geluidassociaties te maken bij de verschillende tekens, nog een betekenis eventueel voor de kinderen? Tip: in de eerste alinea staat een spelfout. In plaats van vorm staat er voor. Complimenten Tony voor jou! Goed gedaan.
    Groetjes,
    Carmen Hazeleger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Carmen voor je fantastische reactie!
      Ik heb de fout aangepast en wil je bedanken voor het geven van je feedback!

      Verwijderen