Labels

maandag 19 oktober 2015

Het Monster van Loch Ness

Tijdens de tweede bijeenkomst van Beeldend kregen we de opdracht om het monster van Loch Ness vorm te geven op een ansichtkaart. Dit wezen moest je baseren op dieren die je kent uit de werkelijkheid of hun monsterachtige kenmerken. Bij waren dat de, Komodovaraan, Krokodil, Emoe, Stermol en de gordeldier. Op basis van de monsterachtige kwaliteiten van deze dieren heb ik mij laten inspireren voor mijn Loch Ness monster.

Hieronder zal ik de componenten van het reflectieformulier aanhalen en de beschrijving eronder zetten.


Betekenis:
Ik ben aardig bekend met de legende rond het monster van Loch Ness, heb er zelfs de bekende 'documentaires' op de Discovery Channel. Een groot monster dat in een meer woont maar zich toch nooit laat zien is immers enorm interessant! Ik heb een schubbig monster gemaakt die zeer boos kijkt en zich diep onder water beweegt, Dit waren mijn persoonlijke vereisten voor het enge monster dat je moest creëren voor de opdracht.

vorm:
Om een duidelijk eng en groot monster te kunnen weergeven heb ik als eerste gebruik gemaakt van de techniek afsnijden om het beeldaspect te creëren dat het een enorm monster is. Je ziet namelijk maar een gedeelte van het monster en dat vult dan weer bijna het hele plaatje. Daarnaast heb ik geprobeerd het monster op de ansichtkaart in een enge situatie weer te geven door hem van boven te belichten waardoor het lijkt dat het monster zich diep onderwater bevind. (Ik zal de details aangeven in de beschrijving onder de foto's bij het component: onderzoek.)

Materie:
Ik heb gewerkt met dun papier voor de schets en een stuk dikker papier voor het eindproduct.
Voor het bewerken van het papier heb ik Oost-Indische inkt en Ecoline gebruikt, ik heb een satéprikker, kroontjespen en een rietpen gebruikt om de OI inkt aan te brengen. Voor de Ecoline heb ik gebruik gemaakt van een normaal penseel. OI inkt voor het monster zelf en details zoals de schubben en de vinnen. Ecoline heb ik gebruikt voor de achtergrond. Daarnaast had ik een blaadje liggen om de OI inkt te kunnen aanlengen met water zodat ik er een lichtere kleur van kon maken.
Dit leek mij voldoende om mee te werken voor deze opdracht.

Beschouwing:
Veel van de foto's van de presentatie van Gerard Braakhuis hebben invloed gehad op hoe mijn monster vorm heeft gekregen, maar de basis kwam vanuit de vijf dieren die ik had uitgezocht op hun monsterachtige kenmerken. Fijn waren de voorbeelden van Gerard's instructie voor het gebruik van OI inkt en Ecoline, hierdoor kreeg ik een goed idee van wat voor technieken ik kon gebruiken voor de vormgeving van mijn monster. De belichting, schaduw en de dunne en dikke lijnen. (Ik zal de details aangeven in de beschrijving onder de foto's bij het component: onderzoek.)

Werkwijze:
Ik had nog nooit met deze technieken gewerkt, wel heb ik lang geleden eens met OI inkt en Ecoline gewerkt. Ik was zeer verrast over hoeveel verschillende technieken je kunt toepassen met alle materialen die bij de opdracht hoorden. Tevens was ik verbaast over hoe je iets simpels zoals een satéprikker kunt gebruiken om mooie, dunne lijnen aan te brengen met OI inkt op papier. Ik vond het erg lastig om met de Ecoline binnen de lijnen van de ansichtkaart te blijven, ook was het voor mij best moeilijk om de vlakken netjes te kunnen invullen met OI inkt. 

Onderzoek:
Bij dit component zal ik alle andere componenten verwerken in de beschrijvingen bij de foto's, mocht ik dit nog niet bij de beschrijving van het component hebben weergegeven.
Om te beginnen heb ik een grote schets gemaakt van mijn monster. Hierop kon ik in grotere vorm de details verzinnen en vormgeven die ik op mijn ansichtkaart wilde hebben om het monster echt eng te laten overkomen. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van het beeldaspect 'afsnijden' om het monster groter te laten lijken door maar een klein stuk ervan groot weer te geven. Verder heb ik scherpe tanden en een oog dat boos kijkt geschetst. Als laatste heb ik een scherpe sik onder de kin aangebracht om het monster imposanter te laten lijken.

Hier zie je de eerste en grootste lijnen van het monster. Hier zie je duidelijk dat ik maar een gedeelte van het monster heb weergegeven om het hierdoor groter te laten lijken, maar wel ruimte over te laten om later nog een achtergrond er bij te kunnen plaatsen. Ook heb ik de sik groter gemaakt omdat ik de kleiner versie niet imposant genoeg vond.

Hier heb ik de rand rondom de ogen donkerder gemaakt om de boze blik nog duidelijker te maken. De schubben laten het lijken dat dit monster zich snel onder water kan bewegen en dat het je dus snel kan pakken om je naar de bodem te slepen, waar de scherpe tanden je aan stukken kunnen scheuren. De grote donkere vinnen op zijn hoofd laten hem ook eng overkomen.

Hier heb ik een schaduw effect toegevoegd waardoor het lijkt alsof de zon van bovenaf op het monster schijnt en hij zich dus dieper in het water beweegt. De grijns van het monster lijkt hierdoor ook wel ineens boosaardig te worden. De kleur verschillen heb ik aangebracht door de OI inkt te verdunnen met water en dan in een steeds lichtere kleur aan te brengen over de schubben heen, hierdoor zie je al duidelijker dat het monster zich onderwater bevindt.

Uiteindelijk zie je hier het eindproduct.
Hier heb ik de Ecoline aangebracht eerst door het deel van het papier nat te maken waar ik de Ecoline wilde hebben om daarna pas de Ecoline zelf aan te brengen, Dit heb ik aangebracht met een penseel en door deze ook golvend over het papier te laten gaan. De donkerblauwe kleur heb ik gemaakt door er rode Ecoline aan toe te voegen. Dit laat zien dat het monster van boven wordt belicht en dat zijn grote lichaam, ook al zie je die niet helemaal, een donkere schaduw werpt op het water onder hem.

Ik vind dit een geslaagde opdracht. Ik heb een eng monster kunnen verzinnen en deze ook goed kunnen weergeven op een enge manier. De kleurverschillen en het licht/schaduw effect maakt dit duidelijk.

Als laatste wil ik zeggen dat ik mij niks kan bedenken dat ik graag beter had kunnen doen, omdat ik zo tevreden ben met het resultaat en dus van mening ben dat ik de opdracht goed heb kunnen vertalen op papier in het eindproduct.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten