Labels

donderdag 1 oktober 2015

Stadspark in herfstsfeer

Opdracht omschrijving:
Stadspark in herfstsfeer te schilderen met plakkaatverf.

Hieronder zal ik de componenten van het reflectieformulier aanhalen en de beschrijving eronder zetten.



Betekenis:
Ik heb mijzelf een mooi stadspark voorgesteld en op basis van de instructievideo over perspectief op kunstmeester een schets gemaakt van een stadspark in perspectief in een herfstsfeer. Daarna heb ik deze schets verwerkt tot het schilderij. Ik vind parken zelf heel mooi en wandel ook graag in parken.
Vandaar dat het pad zo centraal staat in mijn schilderij. Bomen zijn natuurlijk erg belangrijk voor park gezien zij naar mijn gevoel de sfeer bepalen en je het gevoel kunnen geven dat je even niet in de stad bent.

Vorm:
De schets en het schilderwerk zijn beiden in perspectief gemaakt. Dit wordt duidelijk gemaakt doordat er een grondlijn en horizonlijn in zijn verwerkt. Dit maakt dat de bomen die vooraan staan dus groot zijn en achterin dus klein lijken terwijl ze feitelijk even groot kunnen zijn. Door schaduw te gebruiken geef je het schilderij ook weer diepte. Tevens wordt alles wat lichter van kleur naarmate het zich steeds verder naar de horizonlijn bevindt, dit is ook bedoeld om diepte aan het schilderij te geven.

Materie:
De schets heb ik gemaakt met potlood en later ingekleurd met kleurpotloden om al aan te geven welke kleurschema's ik wilde gaan gebruiken in mijn schilderij. Voor het schilderen heb ik gebruik gemaakt van meerdere penselen van verschillende formaten, plakkaatverf en acrylverf in verschillende kleuren, een potje met water en papieren handdoekjes om mijn kwast aan af te vegen.

Beschouwing:
Voor inspiratie heb ik de instructievideo van kunstmeester gebruikt en een foto van een boslaan.
Op basis daarvan heb ik een schets gemaakt en deze ook ingekleurd zodat ik alvast inzicht kon krijgen op de kleuren die ik wou gaan gebruiken, Dit inspireerde mij om het begin van de herfst weer te geven. Wanneer er veel bladeren nog in de boom hangen, maar er ook al bladeren op de grond liggen, Dit geeft een groter contrast tussen het groene gras en het bruine, rode, gele van de bladeren en bomen. Tenslotte heb ik de lucht wat donkerder gemaakt om trouwer te zijn aan de herfst, eerst had ik het gevoel met de licht blauwe heldere lucht het teveel leek op zomer. Als laatste heb ik daarom nog wolken toegevoegd om het beeld compleet te maken.

Werkwijze:
Ik had nog niet eerder, zeker in recente geschiedenis met dit materiaal gewerkt.
De technieken die ik heb gebruikt in het maken van dit schilderij waren nieuw voor mij.
Ondanks dat ik veel tijd heb doorgebracht in parken en de natuur had ik nog nooit op deze manier gekeken hoe het nou komt dat het er zo mooi uit ziet. Het contrast van de kleuren, schaduwen en de diepte.

Onderzoek:
Helaas was ik zo diep geconcentreerd bezig met het maken van dit schilderwerk dat ik niet , naar eigen gevoel, genoeg heb gemaakt van de verschillende stadia van mijn schilderwerk. Dit geeft echter wel aan met hoeveel plezier ik deze opdracht heb gemaakt


Eerst heb ik de schets gemaakt met potlood, daarna heb ik deze ingekleurd om het voor mij zelf duidelijk te maken hoe ik de kleuren moest gebruiken om de herfst sfeer duidelijk te maken.
 Ik wou het belang van het pad duidelijk maken door deze een hoog contrast te geven met de anders kleurrijke omgeving van het park. Hier waren de bomen naar mijn idee nog te licht van kleur op dit moment, vandaar dat ik ze donkerder heb gemaakt voor een beter herfstsfeer.
Ik kreeg van Gerard de tip dat alles wat zich meer richting de achtergrond bevindt lichter te maken, hierdoor lijkt het zich verder weg te bevinden. De dichtstbijzijnde boom heb ik groter gemaakt door hem eigenlijk door de hemel te laten breken, hierdoor lijkt het nog meer alsof de boom bijna recht voor je staat.
 Helaas krijg ik dit plaatje niet op de juiste houding in mijn blog. Hier zie je al duidelijker dat ik lichtere kleuren heb gebruikt voor diepte en contrast in het schilderij. Hier heb ik knoesten op de bomen geschilderd voor een wat meer realistische boom. 
Hier heb ik alle linker kant van alle bomen donkerder gemaakt om een schaduweffect te creĆ«ren. Tevens heb ik wolken toegevoegd om de herfstsfeer meer naar voren te laten komen. 
Na het toevoegen van wat meer wolken heb ik het gras aan de linker kant wat donkerder gemaakt om iets meer contrast te geven aan al het groen op het schilderwerk. Alsof een grote wolk op dat vlak even een grote schaduw wierp zoals karakteristiek is tijdens dit seizoen. De hemel heb ik donkerblauw gemaakt om aan te geven dat het toch echt herfst is, lichtblauw deed het naar mijn gevoel teveel op de zomer lijken.
Hier zie je ook wat duidelijker dat ik de bladeren die op grond liggen wat donkerdere kleuren hebben. Dit is zodat je ziet dat ze er al eventjes liggen en verder zijn vergaan dan de bladeren die nog aan de bomen hangen. 
Het uiteindelijke beeld dat wordt geschetst is een stadspark in herfstsfeer!

Ik ben van mening dat dit een zeer geslaagde poging was om een stadspark in herfstsfeer weer te geven. Het is een mooie weergave van het park wat ik in gedachte had. het lijkt als je je niet in de stad bevindt terwijl het toch zo is. Tevens is de herfstsfeer goed weergegeven door de verkleurde bladeren, paddenstoelen en de donkerblauwe lucht met wolken.

Wat ik graag beter had willen weergeven waren de bomen, hierbij had ik de stammen veel langer gemaakt dan uiteindelijk mooi bleek te zijn. dit was een beetje te bedekken met de het donkere bladerdek van de bomen, maar toch had is dit een les voor de volgende keer.

Deze opdracht heb ik verwerkt tot een lesvoorbereiding.
Hieronder weergegeven. (klik erop om het plaatje te vergroten)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten